Arbejde etik – et paradigmeskift

Arbejde etik er et varmt emne i dagens forretning og uddannelsesmæssige verdener. Endnu, hvordan definerer vi denne hybrid sætning med ordet arbejde betyder mere end et bestemt resultat og ordet etik er mere end de værdier, der forbedrer dette resultat?
Når vi siger, vi skal arbejde, arbejde bliver tjenestestedet. Når vi siger, vi arbejder, er Implikationen, at vi er engageret i en arbejdsrelateret aktivitet og skal udføre en eller flere specifikke opgaver. Men ordet arbejde i dagens globale økonomi ikke nemt betegne specifikke resultater langt mindre målbare dem.
År siden, da vores økonomi blev agrare baseret, sagde landmænd de skulle arbejde felterne. Deres arbejde eller mere specifikt resultaterne af deres arbejde kunne ses fra de pløjede Marker til de stablede baller hø. I dagens teknologi og service drevet økonomi, arbejdstagere resultater er ikke så næsten genkendelige, men hvad er bemærket, er deres adfærd.
Nu er etik er et vanskeligt ord til at definere, da det er mere end en forbedring af resultaterne. Dette er rammende demonstreret ved forskellige forventninger som er til arbejde eller skole på tid, udfører kvalitetsarbejde, at selvstyret, har initiativrigdom, eller at være positive for både kolleger bidragydere og kunder. Etik, fra disse forventninger, omfatte de interne funktionsmåder af bidragyderne eller hvad jeg virkelig mener, er holdninger.
Lad os træde ud af boksen og konstruere en ny og mere præcis term, der opfylder forventningerne hos både forretnings- og uddannelsesmæssige verdener. Først, lad os spørge os selv, er vi mere bekymrede med adfærd eller holdninger? Hvis vi anerkender, at det er de holdninger, der drev de adfærd, der genererer resultaterne, ville det foreslå, at bidragyderne holdninger har større indvirkning på udfaldet.
Næste, da adfærd har mange betydninger, eventuelt kan vi erstatte ydeevne for adfærd. Ydeevnen kan måles, forudsat at organisationen er nøjagtige og fuldstændige forventninger, gyldig vurderinger, der ikke straffer bidragydere sammen med et godt meddelt strategiplan. Gennem klart formuleret mål med konsekvente ledelse og forvaltning har bidragyderne mulighed for at forbedre deres præstationer, hvorved der opnås målbare resultater.
Holdninger af ydeevne vises så for bedre at kunne beskrive de ønskede resultater og forventninger, vi har som arbejdsgivere, pædagoger eller selv forældre. Som vi alle bidragydere, ved at fokusere på holdninger tidligt i vores performance erfaringer, har vi midlerne til at forbedre os selv og vigtigere er vores samfund.
Copyright 2005(c) Leanne Hoagland-Smith, www.processspecialist.com

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *